Уважний користувач міг помітити, що цей файл з’явився в розділі статичних карт Локації Дніпра ще, мабуть, місяць тому. Але написання релізу я відкладав, поки взагалі про нього не забув 🙂
Ось, згадав.
Неймовірно інформативна схема трамвайних ліній міста, станом на 1948 рік. На схемі позначені лінії, що перешиваються під “нормальну колію” (саме так вказано в документі); лінії що відновлюються після війни і ті, що до 1948 року були відновлені.
Схема доступна для перегляду тільки у розділі Статичних файлів Локації Дніпра.

Файл надав для проекту мій друг і колега Владислав Ключик. Для тих, хто не знає, Владислав збирає (і вже зібрав) величезну колекцію матеріалів, присвячених міському електротранспорту. Частиною, яка сточується карт і схем, він ділиться з нами. Всі інші матеріали він збирає і структурує – будемо чекати, коли він опублікує результати своєї колосальної роботи.
У 2016 році, за сприяння Владислава Ключика і Вадима Пономаренко, в своєму блозі я написав велику статтю про історію дніпровського трамваю. Відразу скажу, що хоч і це велика і інформативна стаття, сьогодні матеріалів на цю тему існує вже набагато більше, ніж в статті – і всі ці матеріали є у Владислава.
Зробимо огляд цікавих місць на схемі 1948 року. Відразу скажу, що зробити прив’язку до координат подібних документів технічно неможливо – траса трамваю і план міста намальовані схематично, без прив’язки до місцевості. Але я буду намагатися використовувати наявні на сайті в Локації Дніпра історичні шари, щоб наочно показати конкретні місця.
Трамвайний трикутник в районі вул. Олександра Кошиця (Караваєва)

Нитки трамвайних рейок і трикутник дуже чітко видно на супутниковому знімку 1965 року:

Розворотне кільце 11-го трмваю
Раніше, до побудови Заводу, лінія йшла напряму з вул. Робочої. Старе кільце 11-го трамваю знаходилося на краю сучасної промзони поруч з вул. Будівельників:

Ось це кільце у всій красі на знімку 1943 року:

Розворотний трикутник в районі школи №36, пр. Нігояна

Завдяки аерознімкам 40-х я давно знав про його існування. Точніше, завдяки деталі на одному з аерознімків: трамвайні вагони повертають (або стоять) у бік провулку:

Кільце Завод ДЗМО

Знаходилось точно на місці сучасної станції метро Заводська:

Трикутник на Кельньському (Катеринославському) бульварі
Звісно, ви знали, що на місці сучасного Кельнського бульвару (ЄБ), була кінцева трамваю у вигляді трикутника. Там розвертався 2-й маршрут, який йшов з заводів (на попередньому скриншоті показана протилежна кінцева цього маршруту). Але для мене було відкриття, що у 1948 році у цьому місці була кінцева також і 11-го маршруту:

На знімку 1943 року добре видно цей трикутник:

Ось фото трамвайного вагону на ЄБ у 1942 році: https://t.me/dniprohistory/1557

Перейти до прегляду схеми 1948 року
Найближчим часом планую публікацію знімків розвідувальної місії U-2 з покриттям міста Дніпро.
Дякую всім, хто приймає участь у розвитку проекту як матеріалами, так і фінансово. Нажаль, останні замовлення аерознімків U-2 (Дніпро і Харків) сильно спустошили фонд, тому я буду вдячний користувачам, якщо ви за можливості поповните банку Моно. Окрім Банки Монобанку ви можете підписатися на Patreon, або підтримати іншими способами.
Але в першу чергу підтримуйте ЗСУ.
За останній місяць банку поповнили:
- Іван Деменков
- Вячеслав Муха
- Олександр Комаренко
- Євгеній Кушнерчук
- Неопізнаний кіт