U-2: Глобальний історичний шар з аерознімками 5 лютого 1960 року

Про існування цих матеріалів у Національному архіві США (NARA) я знав вже, мабуть, три роки, але розпочати цей проєкт вирішив лише зараз. Раніше у мене не було досвіду замовлення аерознімків із NARA – цим на проєкті займається мій колега Сергій Чигвінцев. У нього вже є, так би мовити, відпрацьовані контакти й досвід із замовлення аерознімків 40-х років, але з матеріалами місій U-2 ні він, ні його контакти в архіві досі не стикалися.

Якщо порівняти систему замовлення матеріалів у Національній геологічній службі США (USGS – саме там я замовляю скани супутникових знімків 60–80-х років) із системою в NARA, то в першому випадку все відбувається автоматично без комунікацій з представниками архіву: пошук, уточнення деталей (дата, хмарність, зона покриття, прев’ю знімка), оплата, швидке отримання. Натомість у NARA потрібно спочатку знайти так званого «дослідника», який має право працювати у спеціальних приміщеннях архіву й сканувати матеріали, домовитися з ним і дуже детально пояснити, що саме тобі потрібно і де воно зберігається (листування на англійській мові). Якщо дослідник (як у моєму випадку) бере оплату погодинно, то надати йому максимум інформації для фізичного пошуку матеріалів надзвичайно важливо, аби не зростала вартість замовлення. Отже, у NARA цей процес значно складніший.

На жаль, у мене з дослідником все ж виникли проблеми з комунікацією. Навіть після кількох місяців спілкування я так і не мав чіткого розуміння, скільки саме часу він витрачає на мої замовлення. Лише коли він уже відсканував для мене 71 кадр і я попросив його прорахувати вартість одного знімка відповідно до витраченого часу, з’ясувалося, що це приблизно $13 за кадр. Це трохи вище за мої очікування, але загалом цілком прийнятна ціна, особливо якщо порівнювати з вартістю аерознімків 40-х і супутникових знімків 70-х. Якщо б ціна за кадр сформувалася на початку нашої з ним комунікації, мені простіше було б орієнтуватися і можливо я замовив би менше матеріалів.

У підсумку я отримав рахунок на $840, з яких вже оплатив $470. І залишився винен $370, що по сьогоднішньому курсу приблизно 15400 грн

Більше того, буквально за декілька днів до отримання цього рахунку я оплатив 2700 грн за два супутникових знімка Львова і Харкова, чим майже спустошив Фонд проекту. Тому користувачі могли помітити, що останнім часом я вимушений більш нав’язливо просити поповнити Фонд (через що мені дуже незручно). Наразі я зібрав близько 8100 грн і буду дуже вдячний, якщо користувачі хоч якось допоможуть закрити рахунок:

Що я придбав на цю суму?

Як я сказав вище, це 71 кадр прольоту літака-розвідника U-2 приблизно від міста Самар до міста Запоріжжя. Літак знімав на спеціально спроектовану для цих цілей камеру, яка раз на 4 секунди змінювала ракурс на 7 положень: L3-L2-L1-V-R1-R2-R3. Кути зйомки були відповідно 72-49-23-0-23-49-72 градусів. Дніпропетровськ і околиці (Новомосковськ і Дніпродзержинськ у тому числі) потрапили на 21 кадр під різним кутом. З них прив’язати до координат технічно можливо було тільки 16: знімки під кутом 72 градуси прив’язати неможливо, також частина території на інших знімках неінформативна через велику хмарність. Власне, перші 16 прив’язаних знімків і будуть представлені у цьому релізі.

Поступово цей історичний шар буде збільшуватися, покриваючи території по руслу Дніпра до Запоріжжя. Проміжок від Дніпра до Запоріжжя я замовляв вже без знімків у положенні R3 і L3 – через дуже великий кут їх інформативність менша, також в цілях економії коштів. Зараз я обробляю отримані матеріали і попередньо можу сказати, що близько 80-90% знімків з 50-ти, що залишились – придатні для прив’язки: кут зйомки дозволяє, хмарність помірна, деталізація відмінна.

Ось приклад знімка під кутом положення камери R3 і L3 (72°) – один знімок має інформацію, інший повністю забракований через хмарність:

До речі, щодо даних, якими я володів перед замовленням. У мене була точна траєкторія польоту літака, номери кадрів, що покривають конкретні ділянки цієї траєкторії, номер касети та місце її зберігання в архіві. Усю цю вичерпну інформацію – як саме про цей, так і про інші прольоти, а також безліч деталей про легендарні розвідувальні місії U-2 – надали дослідники Державного політехнічного музею ім. Патона. Вони створили, мабуть, максимально зрозумілий і доступний гайд із цієї теми – обов’язково подивіться.

Нижче показано, як виглядає схема покриття знімками територій, які фотографував літак U-2 на ешелоні приблизно 21-24 кілометри. Чітко видно знімки, зняті під нульовим кутом, під кутом 23° і 49° – чим більше кут тим сильніше зображення деформується в перспективу (хоча скан кадру завжди однаковий – прямокутного формату):

І саме ці 16 кадрів частково покрили територію Дніпра, Кам’янського, Самару та їх околиць:

Хоч наявність даних про кадри була вичерпною, але точно не було відомо про дуже важливий фактор – хмарність. По суті знімки я замовляв в сліпу і про їх інформативність дізнавався вже по факту отримання. Тому, скажу прямо, я трохи засмучений тим, як тут виглядає саме Дніпропетровськ – більшість його території під хмарами або в тіні цих хмар. Також засмучений тим, що схема покриття саме така – сильно розкинуті відносно один одного кадри з великими проміжками між ними. Але з іншого боку, як би там не було, дуже тішить, що мені пощастило ознайомитись і працювати з цими легендарними знімками і що ці матеріали вперше в Україні побачать саме користувачі OldMaps. Мені дуже хотілося побачити самому і показати вам ці унікальні і цінні (у всіх сенсах) матеріали.

Зробимо огляд нового історичного шару 5 лютого 1960 року.

На даний момент шар є спільним у трьох локаціях: Дніпро, Кам’янське та Самар. І Дніпру тут пощастило менше за всіх через часткову хмарність. Оригінальні скани додатково були оброблені, щоб збільшити їх інформативність.

Видимість територій на знімках умовно можна розділити на три категорії:

  • під помірними хмарами з видимістю 20%;
  • в тіні хмар з видимістю 50%:
  • без хмар з видимістю 100% (хоча вона на стільки ідеальна, що хочеться поставити більший процент)

Дніпро

Район вокзалу і околиці в тіні хмар, але я як зміг витягнув зображення. Кут зйомки прямий:

(перехід до інтерактивного перегляду по кліку на зображення)

Але трохи північніше інформативність знімка, нажаль, втрачається через хмарність:

Також у межах Дніпра на кадри положення R1 (кут 23°) потрапили території промзони трубопрокатного заводу, масив Північний, Ігрень, частково район Клочко:

На вертикальні кадри з прямим кутом зйомки потрапили частково район Амур, Кам’янка:

На кадри L1 (кут 23°) потрапили Сухачівка, Обухівка. Ось тут приклад ідеальної деталізації, коли немає ні хмар ні тіні від них – місцевість повністю освітлена сонцем. Причому, світло сонця падає під кутом, що створює тіні від будівель і нерівностей рельєфу – це додає додатковий об’єм текстурам:

Кам’янське

При роботі зі знімками у мене з’явилася думка, що більше за все пощастило тим територіям, які знаходились не на основній лінії траєкторії польоту. Тому що те, як виглядає Дніпродзержинськ на цих знімках – це одне з найкращих, що я взагалі бачив за всю свою “кар’єру розробника проекту OldMaps”. Тут ідеально все: кут зйомки 49° (положення камери L2), ідеальна погода, ідеальне положення сонця, можливості камери. Єдиний мінус – це прив’язка такого знімка до координат. Через велику перспективу знімок сильно викривляє, що збільшує кількість неточностей прив’язки у деяких місцях. І щоб зменшити кількість цих похибок, на такі знімки виставляються близько ста точок прив’язки

Знімки, зняті під таким кутом, звісно ж, найбільш ефектно роздивлятись саме з того положення, в якому перебував літак відносно місцевості, тому в Локації Кам’янського цей знімок і знімок поруч доступні для перегляду також в розділі Статичних файлів без прив’язки. Зображення повернуте під положення літака у момент зйомки, що додає додаткової інформативності і ефекту:

На сусідній знімок в деталях потрапила Карноухівка – їй теж пощастило:

Самар

Та сама ситуація, що і з Кам’янським: траєкторія прольоту була трохи в стороні, тому Новомосковськ також був знятий під кутом 49° (положення камери R2). Знімок також доступний у двох режимах перегляду – з прив’язкою і без. Єдине, що його відрізняє від знімка Дніпродзержинська це роздільна здатність. Справа в тому, що цей знімок був замовлений як тестовий і був відсканований іншим сканером з іншими параметрами.

Статичний вид:

Інтерактивний вид:

Також на знімки потрапили Піщанка, Новоселівка, Орлівщина.

Перейти до перегляду історичного шару 1960-02-05 в Локаціях:

Хотів би показати фрагменти знімків, які згодом також будуть на сайті. Щоб ви приблизно оцинили їх інформативність – майже всі знімки приблизно такого вигляду.

Фрагмент знімка R2, на який потрапило Синельникове:

Детальніше:

Фрагмент з Микільським-на-Дніпрі:

Детально:

Запоріжжя:


Ще раз дякую всім, хто долучився до придбання цих знімків. Тішить, що саме Дніпро і міста поруч стали першими в Україні, хто має можливість вивчати ці унікальні матеріали.

І невеликий анонс найближчих оновлень. Планується додати новий історичний шар із супутниковим знімком Харкова 1975 року. Знімок нещодавно був придбаний за кошти Фонду проекту. Також планується розробка нової Локації Хмельницького з аерознімками 40-х, супуниковим знімком 1974 року, картами.

Дякую, що користуєтесь.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *